Surabaya - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Ruwert-Hester Wieren - WaarBenJij.nu Surabaya - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Ruwert-Hester Wieren - WaarBenJij.nu

Surabaya

Blijf op de hoogte en volg Ruwert-Hester

10 Februari 2014 | Indonesië, Surabaya

We zitten hier alweer bijna 2 weken! Tijd gaat echt super snel. Maar meestal is dat een goed teken ;p

Toen we aan kwamen in Surabaya stond Jurjen ons op te wachten. We gingen met de taxi naar Jalan Siak waar het weeshuis "Yayasin Kartini" staat. We verblijven in een huis naast het weeshuis. De kakkerlakken en salamanders lopen hier over de grond maar verder is alles prima voor elkaar!

De eerste dag zijn we gelijk naar het weeshuis gegaan. Alles zag er goed uit en ze hebben het prima voor elkaar. We moesten wel wennen aan de warmte. Buiten is het rond de 35 graden dus Ruwert kan zijn winterjas voorlopig nog in de kast houden.

Ook zijn we deze week op drie scholen geweest. De kinder garden, elementary school en de junior high school. Hier gaan we sportlessen geven aan de kinderen. Omdat dit moslim scholen zijn wouden ze dat ik een shirt met lange mouwen en een hoofddoek droeg. Voor mij veel te warm en ik ben geen moslim. Maar na wat gesprekjes en bemiddeling van Elart verschijn ik gewoon in mijn normale kleren.
Toen we voor het eerst op de elementary school aankwamen werden we voorgesteld aan alle 690 leerlingen. Alle leerlingen stonden in rijen opgesteld op het plein en wij moesten onszelf aan hun voorstellen. Best bijzonder om mee te maken.

Ook hebben ze hier hele andere gewoontes. Zo mag je niet eten/drinken met de linkerhand en mag Ruwert de vrouwen geen hand geven en ik de mannen niet. Ook mag een vrouw niet bij een man op de scooter. Alleen als je getrouwd of familie bent. Daarom denken de leraren op de school dat we getrouwd zijn haha.

Ook zijn we naar een ander weeshuis geweest hier in de buurt. Ons eerste bezoek was Jurjen zijn laatste bezoek en hun hadden een afscheidsliedje voor hem in gestudeerd. Aan deze kinderen gaan we 2 keer per week sport en spel geven. Dit doen we op een sport veld van het leger.

Verder hebben we veel van de stad gezien. We zijn naar een paar shoppingmall's geweest en naar een voetbal stadion waar Ruwert mee heeft gevoetbald. Bijna niet te doen in deze warmte. Ook hebben we ons zaterdagnacht niet verveeld. Ze weten hier wel wat feesten is ;p

In de aankomende weken zullen we naast het lesgeven opzoek naar nieuwe weeshuizen. We gaan kijken of we hun met dingen kunnen helpen zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van materialen. Zo heeft Jurjen in een weeshuis sport materiaal en bedden aangeschaft.

Dan zullen we nu beginnen aan ons avond eten!

Bagus.

• 10 Februari 2014 - 13:28

Jetty:

Zeer herkenbaar allemaal! Dank voor je leuke verslag.
    Succes verder.

Groet, Jetty

• 10 Februari 2014 - 14:03

Elora:

Hè Ruwert en Hester! Super mooie verhalen! Binnenkort maar weer even skypen!

Groetjes ut groningen xxxx

• 24 Februari 2014 - 18:27